Veel gestelde vragen

Mag ik de verklaring van overlijden openen?

Als de verklaring van overlijden gesloten is, dan mag u die openen. In de verklaring van overlijden staan de juiste datum en het exacte tijdstip van overlijden zoals de schouwarts deze heeft aangeven. Het tijdstip dat de arts heeft opgeschreven, is leidend voor de burgerlijke stand.

Justitie is betrokken bij het overlijden. Wie doet er aangifte van overlijden?

Wanneer justitie betrokken is bij een overlijden, dan zullen er in veel gevallen geen overlijdenspapieren bij de overledene achterblijven. De overlijdenspapieren worden dan rechtstreeks naar het gemeentehuis gestuurd. U moet wel naar het gemeentehuis toe om een akte van overlijden en een verlof tot begraven of cremeren in ontvangst te nemen.

Hoeveel dagen mogen er tussen het overlijden en de uitvaart zitten?

De tijd die tussen een overlijden en de begrafenis of crematie moet zitten staat in artikel 16 van de Wet op de lijkbezorging. De begrafenis of crematie mag niet eerder dan 36 uur na het overlijden plaatsvinden. De uitvaart moet uiterlijk op de zesde werkdag na de dag van het overlijden plaatsvinden. Het weekeinde en feestdagen zijn geen formele werkdagen.

Hiernaast kunt u aan de hand van de overlijdensdatum uitrekenen wanneer de uitvaart uiterlijk dient plaats te vinden.

Van deze termijnen mag worden afgeweken (artikel 17 Wet op de lijkbezorging). Na advies van een arts mag de burgemeester van de gemeente waar het stoffelijk overschot zich bevindt een andere termijn stellen. Meestal geeft de afdeling Burgerzaken van een gemeente - namens de burgemeester - zonder problemen verlof voor een andere termijn, bijvoorbeeld om godsdienstige redenen of omdat familie uit het buitenland  de uitvaart wil bijwonen. Wanneer nabestaanden een kortere termijn dan 36 uur wensen, is toestemming van de officier van justitie nodig, voordat de gemeente verlof verleent.

Duurt het lang voordat er iemand bij ons is voor de laatste verzorging?

In overleg met u proberen we zo spoedig mogelijk tot een tijdstip te komen. U kunt hiervoor contact opnemen met de klantenservice.

Is het van belang dat de laatste verzorging snel na overlijden plaatsvindt?

Na het overlijden is het verstandig niet te lang te wachten met de laatste verzorging. Hoe langer het duurt, hoe lastiger het wordt om iemand aan te kleden.

Zijn er meer kisten verkrijgbaar dan afgebeeld?
Ja, er zijn meer kisten verkrijgbaar. U kunt hiervoor contact opnemen met de klantenservice. De levering van deze kisten is in overleg.
Wanneer mag ik de urn uit het crematorium ophalen?
U mag de urn een maand na de crematie ophalen uit het crematorium. U krijgt ongeveer twee weken na de uitvaart bericht van het crematorium over de mogelijkheden omtrent de urn en de as van de overledene.
Heb ik dragers nodig in een crematorium?
Doorgaans heeft u in of bij een crematorium geen dragers nodig. Wanneer u wel dragers wilt, dan kunt u contact opnemen met het crematorium om de mogelijkheden te bespreken.
Ik wil een film of power-point tonen. In welke bestandsvorm moet ik dit aanleveren?
Hiervoor kunt u het beste contact opnemen met de locatie waar u de presentatie wilt afspelen om te vragen naar de mogelijkheden. Het is verstandig om de dag voor de uitvaart het gemaakte materiaal op de locatie te testen.
Ik heb een uitvaartverzekering. Wat moet ik doen?
Neem na het overlijden contact op met de betreffende verzekeringsmaatschappij. Informeer naar de waarde van de polis en de door de verzekeringsmaatschappij gewenste benodigdheden om tot uitkering te komen.


Drukwerk

Als de familie de enveloppen zelf wil schrijven kunnen we dan dezelfde dag nog versturen?

Ja, als de opdracht voor 15.00 uur bij ons binnen is worden de kaarten dezelfde dag aan huis afgeleverd, de geschreven enveloppen kunt u meegeven aan de koerier en hij doet ze voor u op de post zodat ze de volgende dag over zijn.

Hebben jullie een rouwkaart voorbeeld?

Het invullen van een rouwkaart kan lastig zijn, wat zet u daar in. Om u opweg te helpen met dit vraagstuk hebben wij een voorbeeld Word document gemaakt. Deze vindt u hier.

Drukken jullie ook in het weekend?

Ja, wij drukken ook in het weekend, wij stemmen het af aan de bezorging van PostNL. Ook op feestdagen werken wij als de post verzend.

Als er na akkoord een correctie in de kaart zit, wat dan?

Het komt wel eens voor dat na akkoord er een correctie in zit, negen van de tien keer is de opdracht dan al gedrukt ivm korte doorloop tijden, we plaatsen dan een juiste nieuwe opdracht en leveren dan de tweede levering af. Er zijn dan wel extra kosten gemaakt deze herstel kosten worden dan voor 50% aan u doorberekent.

Kunnen jullie aflopend drukken, en kost dit meer?

Ja, natuurlijk kunnen wij aflopend drukken, en nee dat kost niets meer.

Als de foto niet de juiste resolutie heeft wat doen jullie dan?

Wij geven aan als een afbeelding niet aan de juiste kwaliteit voldoet, als de familie bewust voor deze afbeelding kiest drukken wij het zo goed mogelijk af, klant is koning.

Leveren jullie dezelfde dag in heel Nederland?

ja, wij leveren dezelfde dag in heel Nederland af.

Kunnen jullie ook de verzending naar PostNL verzorgen?

Ja graag, dat scheelt een hoop tijd en geld voor u, mij en de familie.

Hoe organiseer ik een gastenlijst?

Ervaring leert dat je sneller een gastenlijst digitaal in Excel samen stelt, dan dat je alles op een envelop gaat zitten overschrijven. Daarbij geeft het overzicht, u hebt een keurige lijst van de te verwachten gasten, eenvoudig bij het versturen van de bedankkaartjes. En het werk blijft hetzelfde voor diegene die denkt dat het therapeutisch werkt en het helpt bij de verwerking van het verlies.

Hebben jullie voorbeeld kaarten om aan de familie te laten zien ?

Te kust en te keur, bedenk wel dat het allemaal ballast is om het bij de familie tentoon te stellen, overzichtelijk en in stijl met een tablet wordt door onze gebruikers als zeer prettig ervaren.

Als ik de kaart niet zelf wil opmaken, kan ik dat aan jullie overlaten?

Jazeker, naast het eenvoudige digitale platform, hebben wij ook gediplomeerde grafische vakmensen in dienst die ten aller tijde voor u klaar staan om samen met u en de familie een prachtige kaart op te maken.

Kan ik een proefdruk ontvangen?

U ontvangt altijd een digitale proefdruk, deze kan gewenst door de familie worden afgedrukt voor de juiste beoordeling.

Welke papier soorten zijn er?

We hebben keuze uit wit, crème, enkel of dubbelzijdig gestreken, linnen structuur of Oud Hollands

Hebben jullie ook gekleurd papier?

Nee, wij werken nooit met gekleurd papier, in het systeem kunt u een achtergrond kiezen in alle mogelijke kleuren.

Als ik een kant en klare kaart heb kan ik deze ook door jullie laten afdrukken?

Ja, u kunt een kant en klare PDF uploaden die wij voor u afdrukken

Controleren jullie de kaarten op tekst en kleur?

Naast de spelling controle van het systeem controleren wij de kaarten op tekst en op de kwaliteit van afdruk, dus een extra controle is gegarandeerd. Helaas blijft dit mensenwerk en is foutloos drukwerk onze grootste uitdaging.

Moet ik het altijd via jullie systeem opmaken?

Nee, u mag het maken in elk willekeurig opmaak programma. U kunt een kant en klare PDF uploaden die wij dan afdrukken.

Kan ik ook met ander drukwerk bij jullie terecht?

Jazeker, wij zijn een drukkerij en leveren allerhande drukwerk

Kunnen jullie ook digitale bestanden aanleveren zodat ik het zelf kan afdrukken?

Ja, wij kunnen PDF bestanden genereren die u zelf kan printen.

Moet ik extra betalen voor een tekstwissel of bijlage?

een tekst wissel in een kaart kost niet extra, een bijlage wel afhankelijk van afmeting

Moet ik ervoor thuis blijven als het pakketje geleverd wordt?

Het maakt het wel een stuk makkelijker, maar u kunt aangeven op de site waar wij kunnen afleveren als u niet thuis bent, en afhankelijk waar u woont doet een briefje op de deur “afleveren bij de buren op NR…..” wonderen.